Skuteczna reklama kontekstowa

Reklama kontekstowa to taki sposób prezentowania treści reklamowych użytkownikom rozmaitych usług internetowych, który zakłada dopasowanie treści reklamy do treści strony, na której reklama się znajduje. Reklama wpisuje się w kontekst strony internetowej, na której zostaje umieszczona. Użytkownik danej strony ma wówczas dostęp do reklamy powiązanej tematycznie z treścią strony www, którą właśnie odwiedza. Ideą takiej reklamy kontekstowej jest założenie, iż osoba wystawiona na działanie takiej reklamy – powiązanej z treściami strony, którą odwiedza – chętniej zareaguje na nią pozytywnie niż na reklamę niezwiązaną w żaden sposób z odwiedzaną witryną.

Reklama kontekstowa może występować w dwóch wariantach, które mogą działać niezależnie od siebie:

  • reklama kontekstowa wyświetlana na zewnętrznych stronach internetowych, których właściciele zgłosili chęć publikowania u siebie treści reklamowych. Reklama jest wyświetlana jedynie na stronach, których tematyka bezpośrednio lub pośrednio wiąże się z tematyką działalności reklamodawcy. Taka reklama kontekstowa występuje w formie linków, tekstów, grafik i animacji umieszczanych obok właściwej treści strony. Na stronach www przybiera to formę osobnej, wydzielonej części (boksu, panelu bocznego, listwy górnej lub dolnej), gdzie wyświetlane są krótkie teksty i linki do innych stron www.
  • reklama kontekstowa tzw. sponsorowana wyświetlana bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwarki użytkownika. Link do określonej strony umieszczany jest na górze listy stron, będących odpowiedzią wyszukiwarki na wprowadzone przez użytkownika internetu słowa kluczowe.

Reklama kontekstowa przybiera najczęściej formę czystego tekstu umieszczonego obok właściwej treści strony za pomocą której jest wyświetlana. Inną formą reklamy kontekstowej są formy wizualne, zawierające flash lub video, co często intryguje i wzbudza zainteresowanie internauty. Największymi zaletami reklamy kontekstowej jest szansa precyzyjnego dotarcia do adekwatnej grupy docelowej przy stosunkowo niskich  i elastycznych kosztach.

Najczęściej rozliczenie za reklamę kontekstową opiera się na uzyskanych efektach. W praktyce płaci się za kliknięcia (CPC). Koszt kliknięcia dla reklamy kontekstowej jest zazwyczaj zdecydowanie niższy niż w przypadku reklam rozliczanych na podstawie liczby wyświetleń (czyli w modelu CPM). Reklama kontekstowa jest zazwyczaj nieco tańsza także od linków reklamowych w wynikach wyszukiwania.